بهترین متخصص زنان
زایمان سزارین
ژانویه 1, 2022

هیسترکتومی یا برداشتن رحم

عمل برداشتن رحم یا همان هیسترکتومی یک نوع عمل جراحی می باشد که از طریق یک برش در پایین شکم رحم را از بدن جدا کرده و خارج می‌کند

رحم عضوی از اندام تولید مثلی زنان به حساب می‌آید که در آن جنین در طول دوران بارداری رشد می کند و دو نوع برداشتن رحم یا همان عمل هیسترکتومی وجود دارد

که یک نوع از آن عمل جزئی گفته می شود و فقط رحم را برمی دارند و دهانه رحم دست نخورده باقی می ماند. در نوع دیگر  برداشتن رحم به طور کامل می باشد از جمله دهانه رحم نیز برداشته می شود.

عمل برداشتن رحم چیست؟

روش های مختلفی برای برداشتن رحم وجود دارد گاهی اوقات نیاز است که برشی در پایین شکم ایجاد شود و رحم خارج شود

و گاهی همانطور که گفتیم تمام رحم به اضافه دهانه رحم را خارج می‌کنند. ولی در شرایطی که به آن هیسترکتومی جزئی گفته می‌شود

دهانه رحم بعد از عمل باقی می ماند حتی در بعضی از عمل ها برداشتن رحم و تخمدان ها یا لوله های رحمی را نیز از محوطه شکمی خارج می کنند.

عمل برداشتن رحم می تواند از طریق یک برش در واژن که به هیسترکتومی واژن گفته می‌شود انجام شود

یا از طریق روش لاپاراسکوپی که یک روش جراحی بود و با برش های کوچک روی شکم ایجاد می شود عمل برداشتن رحم را انجام می دهند.

وظایف رحم در بدن زنان

رحم که یکی از اعضای مهم بدن به حساب می آید منجر به وظایفی مانند تولید مثل و عادت‌های ماهانه و زایمان را در بانوان بر عهده دارد

با توجه به حیاتی بودن و مهم بودن این عضو در بدن زنان باید توجه کنیم. که برداشتن رحم عادت ماهیانه و بارداری را در بانوان به طور کامل قطع خواهد کرد

همچنین وجود تخمدان ها در هورمون های بدن بسیار مهم و ضروری می باشند و وظیفه تولید هورمون های زنانه را برعهده می‌گیرد

بنابراین اگر دکتر زنان و زایمان تصمیم می‌گیرد که تخمدان ها باید از بدن خارج شود باید توجه کنید. با خروج تخمدان ها از بدن تولید هورمون‌ های زنانه نیز متوقف خواهد شد.

در چه شرایطی باید برداشتن رحم انجام شود

وجود بیماری هایی در رحم یا اجزای متصل به آن مانند دهانه رحم یا تخمدان ها یا لوله های فالوپ اگر به شرایطی برسند

که نتوان پیشرفت بیماری کنترل کرد پزشکان توصیه به برداشتن رحم یا همان عمل هیسترکتومی می کنند از جمله موارد زیر

سرطان زنان و اندام زنانه مانند سرطان رحم یا سرطان دهانه تخمدان اگر در شرایط پیشرونده و بدخیم قرار بگیرد

بهترین گزینه درمانی بسته به نوع سرطان گرفتن رحم می باشد و همچنین گزینه های دیگری مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی نیز برای سرطان وجود دارد

فیبروم ها که نوعی تومورهای خوش خیم می باشند و اغلب باعث خونریزی مداوم و درد لگن یا فشار مثانه و همچنین بیماری کم‌خونی می‌شوند

در شرایطی برداشتن رحم تنها راه حل موجود که به صورت قطعی و ثابت علائم بیماری فیبروم را برطرف می کند می باشد

البته بسته به ناراحتی ها و اندازه تومور می توان از روشهای دیگری نیز برای برداشتن این تومورهای خوش خیم استفاده کرد

البته همه کسانی که مبتلا به فیبروم می باشند دارای علائم خطرناک نبوده و نیازی به درمان آن ندارند.

همچنین بخوانید درباره: علائم بارداری

در چه شرایطی باید برداشتن رحم انجام شود

از بیماری هایی که نیاز به عمل برداشتن رحم دارند بیماری آندومتریوز می  باشد این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بافت پوشاننده داخلی رحم که به آندومتر معروف است

به صورتی در خارج از رحم شروع به رشد غیرعادی کرده و لوله های رحمی تخمدان ها یا سایر اندام های لگنی یا شکمی را می‌گیرد و در اطراف آنها نیز رشد می‌کند

در شرایطی که دارو و جراحی نیز این بیماری را بهبود نبخشد پزشک توصیه به برداشتن رحم و تخمدان ها و لوله های رحمی می کند تا اعضای دیگر بدن دچار بیماری نشود

بیماری پرولاپس رحم افتادگی رحم نیز شناخته می شود در صورتی که بافت ها و رباط های لگن ضعیف باشند این اتفاق می افتد

افتادگی رحم که منجر به بی اختیاری لگن و مشکل در حرکات روده و فشار لگن خواهد شد. و در شرایطی که نتوان آن را تحمل و کنترل کرد و برای درمان آن ممکن است جراحی رحم و برداشتن رحم را پزشک توصیه کند.

خونریزی های غیرطبیعی و شدید و افرادی که دارای سیکل های نامنظم سنگین یا طولانی مدت باشند که با خونریزی های عادت ماهانه فرق داشته

و با هیچ دارو و روشی کنترل نشود فرد برای آسایش و راحتی و کاهش درد نیاز است که مطابق توصیه پزشک عمل برداشتن رحم را انجام دهد

دردهای لگنی که به صورت مزمن و شدید هستند و با هیچ درمان دارویی کاهش پیدا نمی‌کنند و خوب نمی شوند.

ممکن است که برداشتن رحم باعث تسکین و پایان یافتن درد های لگن شوند. همچنین باید توجه کنید که گرفتن غیر ضروری رحم مشکلات جدی و جدیدتری برای بانوان ایجاد می کند

پس باید اگر قصد انجام این عمل را دارید حتماً به ارزیابی و بررسی های دقیق از چندین ماه قبل برای این عمل بزرگ و سنگین بپردازید.

خطرات برداشتن جراحی رحم

عمل جراحی برداشتن رحم عملی بسیار ایمن بوده و مانند هر عمل دیگری باید توجه کنید. که خطرات و علائم خاص خود را به دنبال خواهد داشت اگر جراح مهارت و تجربه زیادی در انجام این عمل داشته باشد

خطرات ناشی از برداشتن رحم به صفر خواهد رسید خطراتی که ممکن است بعد از جراحی گرفتن رحم رخ دهد.

لخته شدن خون ،امکان وجود عفونت در واکنش نامطلوب به بیهوشی ، خونریزی بیش از حد، شروع دوران یائسگی زودرس در صورتی که تخمدان هابرداشته شود

وآسیب به دستگاه های ادراری مثانه یا روده و سایر ساختارهای شکمی و لگنی در حین جراحی که نیاز است. در ادامه به جراحی ترمیمی نیز بپردازید.

در حین جراحی معمولاً بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد. و در حین جراحی بیمار بیدار نخواهد بود و امکان دارد حدود یک تا دو ساعت این عمل جراحی طول بکشد.