علت خارش واژن و راه های درمان آن
مارس 27, 2022
جولای 6, 2023

درمان نازایی

از میان هر 10 زوج در جهان، یک زوج به دنبال درمان نازایی و ناباروری است. با وجود آنکه علم پزشکی در این زمینه طی سال‌های اخیر پیشرفت بسیاری داشته است، اما هنوز هم راه زیادی برای درمان قطعی آن پیش روی علم پزشکی است. این مسئله بیان کننده آن است که هنوز هم هستند افرادی که با مشکل نازایی و ناباروری درگیر هستند و نمی‌توانند هیچ راه درمان مناسبی برای آن بیابند.

به طور کلی باید بگوییم نازایی و ناباروری، به عوامل مختلفی بستگی دارد. از سن گرفته تا نحوه و شرایط زندگی، تا نوع ژنتیک بارداری. هر یک از این عوامل می‌توانند در بروز اختلال باروری تاثیرگذار باشند، که باید برطرف شده و اصلاح گردند.

مهمترین دلایل نازایی در زنان

برای آنکه بتوان اقدام به درمان نازایی نمود، اولین قدم بررسی و شناسایی علت نازایی در زنان است. از جمله مهمترین دلایلی که می‌توانند منجر به بروز چنین مشکلی در زنان شوند، باید به موارد زیر اشاره کنیم؛

• سن
  • اختلالات تخمک گذاری
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • اختلالات هورمونی
  • اختلال در عملکرد هیپوفیز
  • نارسایی زودرس تخمدان
  • ناهنجاری‌ها و ضایعات رحمی
  • آندومتریوز
  • سبک زندگی
  • ناباروری بدون دلیل

درمان نازایی و ناباروری با بهترین تکنیک ها زیر نظر دکتر آزیتا ناصری، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی

موثرترین راه‌های درمان نازایی کدامند؟

بدون شک زمانی که پزشک متخصصی دلیل و علت بروز ناباروری در مردان و زنان را تشخیص دهد، می‌تواند یک روش درمان مناسب به آنها معرفی کند. با این حال، برخی از روش‌های درمان نازایی، می‌توانند بخش زیادی از مشکلات زنان و مردان را برطرف سازند. از جمله این روش‌های درمان، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم؛

درمان ناباروری با آی یو آی (IUI)

این روش درمان ناباروری، زمانی استفاده می‌شود که علت نازایی مشخص نباشد. البته باید بیان کنیم که روش IUI، در برخی موارد که علت نازایی اختلال در اسپرم آقایان است نیز، استفاده می‌شود. در این روش فرد باید از داروهای محرک تخمک گذاری استفاده کند. سپس مایع منی از مرد گرفته می‌شود و در آزمایشگاه شستشو شده و جداسازی بر روی آن صورت می‌گیرد. اسپرم‌های زنده در این روش با استفاده از یک لوله استریل به داخل حفره رحم منقل می‌شوند و بارداری صورت خواهد گرفت.

درمان نازایی با آی وی اف (IVF)

یکی دیگر از روش‌های مناسب برای درمان ناباروری، روش IVF است. در این روش که با نام لقاح خارج از رحم نیز شناخته می‌شود، باید علت نازایی مشکل شده باشد. مثلا زمانی که علت ناباروری مشکل در تخمدان باشد یا به دلیل اندومتریوز این مسئله بروز نموده باشد، می‌توان از این روش درمان استفاده کرد. فرد باید در ابتدا از داروی محرک تخمک گذاری استفاده کند.

پس از آزادسازی تعداد کافی تخمک و به حد مطلوب رسیدن فولیکول‌ها، پزشک اقدام به تزریق آمپول HCG خواهد نمود. سپس باید 36 ساعت منتظر ماند و سپس از دیواره واژن با استفاده از داروی بی‌حسی، اقدام به جمع‌آوری تخمک‌ها نمود. در این مرحله مایع منی مرد هم، همزمان گرفته شده و شسته می‌شود تا در مجاورت تخمک‌ها قرار گیرد. در نهایت نیز پس از بارور شدن تخمک‌ها، جنین به داخل رحم منتقل خواهد شد.

در کنار این دو روش درمان نازایی، روش‌های درمان دیگری نیز وجود دارد که خانم دکتر آزیتا ناصری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در مطب خود، به بیماران معرفی می‌کند. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیگر روش‌های درمان ناباروری، بهتر است به ایشان مراجعه نموده و مشاوره دریافت نمایید.