علت خونریزی شدید در دوران قاعدگی
درمان نازایی
ژوئن 21, 2023

بررسی علت خارش واژن و راه های درمان آن

اطلاع از علت خارش واژن و راه های درمان آن برای هر بانویی لازم می باشد. زیرا ممکن است این مشکل برای هر شخصی پیش بیاید. در این مطلب نیز قصد بررسی علت خارش واژن و راه های درمان آن را داریم. در صورتی که شما نیز با این مشکل مواجه شده اید و یا تنها خواستار بالا بردن اطلاعات خود در این زمینه می باشید، پیشنهاد می گردد به مطلب زیر توجه فرمایید.

خارش واژن

قسمت‌های مختلفی از بدن ممکن است دچار خارش و به تبع قرمزی و سوزش شود.

اما در صورتی که این مشکل در ناحیه تناسلی ایجاد گردد آزاردهنده‌تر می باشد چرا که واژن نسبت به خارش و سوزش حساس‌تر می باشد.

حتی خاراندن این ناحیه از بدن نیز کار آسانی نیست. اما نکته ی مهم تر نداشتن آگاهی نسبت به علت خارش واژن و راه های درمان آن می باشد.

به طور کلی، هنگامی که دچار خارش واژن می‌شوید، احساس می‌کنید که انگار ژاکتی پشمی با این قسمت از بدن شما در تماس بوده و آن را ملتهب می‌ سازد.

این حس می تواند بسیار آزاردهنده باشد. جهت درمان این مسئله لازم است ابتدا علت آن را بدانید. با اطلاع از علت خارش واژن می توانید راهکار مناسب جهت رفع آن را نیز پیدا نمایید.

در ادامه ی مطلب به بیان چند نمونه از علت خارش واژن و راه‌های درمان آن خواهیم پرداخت:

واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی از بیماری‌های بسیار رایج واژن می باشد. واژینوز باکتریایی بر اثر رشد نمودن بیش از حد باکتری‌ها و هم چنین به هم خوردن تعادل pH واژن ایجاد می‌گردد.

خارش واژن نخستین نشانه عفونت واژینوز باکتریایی نمی باشد بلکه علایم اولیه ی آن ترشحات رقیق و بد بوی واژن و هم چنین سوزش کلی ناحیه است که به طور کلی این موارد منجر به خارش واژن می‌گرند.

جهت درمان واژینوز باکتریایی می‌توانید از ژل بهداشتی بانوان استفاده نمایید. با استفاده از ژل واژینال تعادل pH واژن بازمی‌گردد و محیط آن نیز اسیدی‌تر می‌شود.

اسید واژن می تواند منجر به کشتن باکتری‌های بد و مضر گردد. در صورتی که با مصرف ژل بهداشتی بهبود نیافتید، لازم است به پزشک مراجعه نموده و با مصرف آنتی‌بیوتیک طبق تجویز او این عفونت را درمان نمایید.

عفونت قارچی

در صورتی که به دنبال علت خارش وازن خود و راه های درمان آن باشید ممکن است اولین علتی که به ذهن شما برسد عفونت قارچی باشد.

از جمله علایم عفوتت قارچی می توان به ترشحات غلیظ و پنیری شکل، خارش و قرمز شدن بافت بیرونی آلت تناسلی و فرج اشاره نمود.

لازم است بدانید که تنها یک سوم زنانی که خارش و سوزش در ناحیه ی واژن دارند دچار عفونت قارچی اند. از داروهای مؤثر این بیماری می توان میکونازول را نام برد.

اگزما یا پسوریازیس

بیماری‌های پوستی از جمله اگزما یا پسوریازیس بر اثر حساسیت و یا بیماری های خود ایمنی ایجاد می‌گردد.

اکثر مبتلایان اگزما و پسوریازیس در درمان و کنترل ضایعات و لکه های قرمز رنگ ماهرند اما در صورتی که برای اولین بار دچار علائم اگزما یا پسوریازیس می‌شوید، لازم است به پزشک مراجعه نمایید‌.

درماتیت تماسی

در درماتیت تماسی پوست با تماس مستقیم با یک ماده قرمز، دردناک و یا ملتهب می‌گردد. این مواد می توانند پوست ناحیه تناسلی را نیزدچار حساسیت کنند.

از جمله ی این مواد می توان به عوامل محیطی و هم چنین مواد آرایشی بهداشتی اشاره نمود. در این صورت لازم است تا منبع حساسیت را پیدا نموده و دیگر از ان استفاده نکنید.

بیماری‌های مقاربتی (STD)

گاهی اوقات خارش از جمله اولین نشانه‌های ابتلا به بیماری های مقاریتی می باشد. زگیل تناسلی از جمله ی رایج ترین بیماری‌های مقاربتی می باشد که اغلب موارد با خارش همراه است.

در صورتی که مشکوک به این بیماری می باشید لازم است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه نمایید.

شپش ناحیه تناسلی

شپش تناسلی نام نوعی از حشره‌ از راسته شپش ها می باشد که در اندام تناسلی زندگی می‌کند. این نوع شپش تنها در بدن انسان زنده می‌ماند.

خون انسان تنها منبع تغذیه شپش تناسلی محسوب میگردد. آلودگی‌های انگلی ناشی از شپش تناسلی قابل انتقال می باشد.

گزش شپش و هم چنین تخم‌ شپش روی پوست ناحیه ی تناسلی ، دو دلیل ایجاد خارش و سوزش می باشد.

لیکن اسکلروزیس

لیکن اسکلروزیس نیز مثل اگزما یا پسوریازیس از نوع بیماری های پوستی می باشد که به صورت لکه‌ های سفید رنگ ظاهر می‌ گردد. این بیماری در همه قسمت‌های پوست به ویژه ناحیه تناسلی ایجاد میگردد و موجب خارش شدید می گردد.

تغییرات هورمونی

تغییرات و نوسانات هورمونی ممکن است موجب خشکی بافت واژن گردد و این خشکی نیز می تواند منجر به خارش ان شود.

در دوران پیش از شروع یائسگی نیز میزان استروژن کاهش می‌یابد. بعد از سه روز استفاده نمودن از مرطوب‌‌کننده‌های مخصوص خارش داخلی واژن برطرف می گردد.

عفونت دستگاه ادراری

علت خارش واژن و تکرر ادرار نیز ممکن است عفونت دستگاه ادراری باشد. عفونت ادراری می‌تواند در کلیه‌ها، مجرای ادراری، مثانه و یا لوله انتقال ادرار از کلیه‌ها به مثانه رخ دهد.

از جمله نشانه های دیگر عفونت های ادراری نیز می توان به درد لگن، نیاز فوری به دفع نمودن ادرار، سوزش هنگام ادرار ، کدر یا بدبو بودن ادرار و … اشاره نمود. که در صورت مشاهده ی این علائم لازم به مراجعه به دکتر زنان و زایمان می باشد.

درمان‌های زیبایی

درمان های زیبایی و هم چنین سوختگی در مواردی از جمله وکس کردن و سولاریوم نیز می توانند موجب التهاب ناحیه ی واژن و در نتیجه خارش آن می گردند که در صورت جدی بودن مسئله لازم است به پزشک متخصص جهت درمان ان مراجعه نمایید.

همچنین بخوانید درباره: علت خونریزی شدید در دوران قاعدگی

آتروفی واژینال

آتروفی واژینال به طور معمول در زمان یائسگی و پس از آن رخ می‌دهد. هر چقدر بیش تر از زمان یائسگی گذشته باشد، احتمال بروز آتروفی واژینال نیز بیش تر می باشد.

روش‌های درمانی سرطان پستان هم چون شیمی درمانی نیز ممکن است اثری شبیه به در آتروفی واژینال داشته باشند.

به جهت بالا رفتن سن، به طور طبیعی تولید استروژن در بدن کم می شود که باعث نازک شدن بافت واژن می‌شود و این امر نیز منجر به آتروفی واژینال می‌شود.

آتروفی واژینال اصطلاحی عمومی برای همه ی نشانه‌ها و مشکلات پس از یائسگی ازجمله خارش واژن ، درد، اختلالات ادراری و … است. جهت کاهش علائم ناشی از آتروفی واژینال، می توانید از مرطوب کننده های واژن استفاده نمایید.

علت خارش واژن و راه های درمان آن

با اطلاع از علت خارش واژن می توانید راهکار مناسب جهت رفع آن را نیز پیدا نمایید. در این مطلب نیز به بیان چند نمونه از علت خارش واژن و راه‌های درمان آن پرداخته شد.