فرق پاپ اسمیر و کولپوسکوپی
هیستروسکوپی
فوریه 26, 2022

درمان تبخال تناسلی

تبخال ناحیه تناسلی یک نوع بیماری می باشد که از طریق رابطه جنسی به فرد منتقل می شود و یک عفونت ویروسی به نام Herpes Genitalia  گفته می شود. خصوصیات شایع این بیماری خارش و زخم در نواحی تناسلی می باشد. این تبخال حتی اگر هیچ زخمی نداشته باشد ولی واگیردار بوده است که برای درمان تبخال تناسلی باید سریعتر اقدام نمود.

چگونه تبخال تناسلی را شناسایی کنیم؟

بسیاری از کسانی که به این نوع ویروس مبتلا می شوند ممکن است هیچ علائمی یا علائم خفیفی از خود بروز دهند که در این صورت فرد مبتلا شاید علائم زیر را دارا باشد:

مشاهده تاول های ابدار و زخم در نواحی تناسلی، مقعدی، نشیمنگاه و ران ها

احساس درد موقع ادرار که ناشی از زخم های ایجاد شده از پارگی تاول ها می باشد.

احساس خارش ، درد و سوزش در نواحی اندام تناسلی.

تاثیرات مانده از زخم ها در نواحی تناسلی که دلیل ان ترکیدن و خشک شدن تاول هاست.

معمولا اولین باری که نشانه های این بیماری ظاهر می شود علائمی مانند انفلوانزا مثل تب ، کوفتگی بدن و غدد متورم را نشان می دهد.

در بیشتر موارد شناسایی و تشخیص این بیماری از روی نشانه های ظاهری ان امکان پذیر می باشد ولی شاید پزشک برای اطمینان بیشتر از ازمایش خون و پی سی ار نیز کمک بگیرد.

تا کنون درمانی برای تبخال تناسلی کشف نشده است و کسانی که مبتلا به این ویروس می باشند به اجبار باید تا پایان زندگی با این بیماری کنار بیایند

پزشکان برای درمان تبخال تناسلی از داروهایی مثل والاسیکلوویر، فامسیکلوویر و اسیکلوویر به جهت کاهش نشانه های بیماری کمک می گیرند که میزان انتقال بیماری را کم می کند

چنانچه واکسنی برای برای درمان تبخال تناسلی تایید نشده است به همین دلیل بهترین راه موجود پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری می باشد.

در ایران امار دقیقی از وجود این بیماری نیست و گزارش هایی کمی وجود دارد که 40 تا 50 درصد افراد دچار این الودگی هستند.

انواع ویروس تبخال تناسلی

این نوع از ویروس ها عامل بروز ان تبخال دهانی می باشد کسانی که به این بیماری دچار می شوند علائم زیادی نشان نمی دهند

ولی در بعضی از افراد موجب ایجاد زخم سرد و تاول در نواحی دهان و اطراف ان می شود معمولا افراد الوده این ویروس در دوران کودکی یا نوجوانی و یا از طریق رابطه غیر جنسی

مانند بزاق دهانی به این ویروس مبتلا شده اند ولی وقتی که در بزرگسالی از ارتباط دهانی در رابطه جنسی استفاده کنند

این ویروس را از طرق دهان به ناحیه تناسلی شریک جنسی حود منتقل کرده و موجب بوجود امدن تبخال تناسلی می شود.

همچنین بخوانید: دکتر زنان و زایمان در تهران

ویروس HSV2

از عوامل شایع و مهم تبخال تناسلی می باشد و از طریق روابط جنسی و یا ارتباط پوستی منتقل می شود

این ویروس از سرعت واگیر بالایی برخوردار است و برای انتقال قطعی ان به وجود زخم باز نیاز نیست. که هنوز برای درمان تبخال تناسلی هیچ راه حل قطعی وجودد ندارد.

در این بیماری مسئله مهمی که وجود دارد در مورد انتقال تبخال تناسلی این است که افراد الوده اطلاعی از ویروس خود ندارند و یا زخمی قابل دیدن در ان ها مشاهده نمی شود.

راه های انتقال تبخال تناسلی

تماس دهان فرد بیمار به دستگاه تناسلی فرد سالم

رابطه جنسی و برخورد سطح تناسلی به هم

ابتلا از از طری مادر هنگام زایمان

تماس بدن فرد سالم با زخم های به وجود امده از تبخال فرد الوده

انتقال موقع تماس سطح فرد الوده که ظاهر سالم و طبیعی را دارا می باشد با بدن فردی که سالم بوده به خصوص در نواحی تناسلی.

افراد الوده در صورت مبتلا شدن و اطمینان قطعی از الوده شدن به ویروس تبخال تناسلی باید موضوع را حتما به شریک جنسی خود اطلاع دهند تا از مبتلا شدن او جلوگیری شود

و هم چنین در مواقعی که این ویروس علائم خود را نشان می دهد از روابط جنسی پرهیز نمایید. و نیز از روابط جنسی با چند نفر دوری کرده و رابطه خود را به یک نفر محدود کنید توجه داشته باشید

یکی از راه های پیشگیری از بیماری استفاده از کاندوم لاتکس بوده است ولی این مورد انتقال را کاهش خواهد داد. ولی ان را به صفر نخواهد رساند و این راه از راه های درمان تبخال تناسلی نیست بلکه پیشگیری از ان می باشد.

در مواقعی که تبخال دهانی بروز می یابد از ارتباط دهان با اندام جنسی خودداری فرمایید. در زنان زنان باردار نیز در اواخر حاملگی احتمال انتقال این ویروس به نوزاد وجود دارد که بایستی زیر نظر پزشک متخصص و دکتر زنان و زایمان قرار بگیرد.

همچنین بخوانید درباره: بی اختیاری ادراری و جراحی TOT

فرق تبخال تناسلی و زگیل تناسلی

بیماری زگیل تناسلی هم چنین مانند تبخال تناسلی یک بیماری جنسی می باشد که این بیماری ها با راه های تقریبا مشترک از فردی به فرد دیگر سرایت می کند.

از لحاظ دلایل بوجود امدن زگیل تناسلی توسط ویروسHPV  تشکیل شده است. و تا حدودی شکل و ظاهری مانند تبخال تناسلی را دارا می باشد

اگر چه به نظر می اید تبخال تناسلی نقشی در بوجود امدن سرطان ندارد اما ویروس HPV عامل زگیل تناسلی از عوامل اصلی سرطان دهانه رحم می باشد

همچنین این ویروس می تواند سرطان الت تناسلی مردان، سرطان مقعد ، سرطان واژینال و سرطان مهبل را موجب شود.

زگیل تناسلی بیشتر به رنگ صورتی یا قهوه ای روشن  با ظاهری گوشتی و نرم  در نواحی مقعدی دستگاه تناسلی و اطراف ان نمایان می شود

ولی تبخال تناسلی بیشتر به شکل تاول می باشد و با زخم دیده می شود. در درمان زگیل تناسلی مانند درمان تبخال تناسلی داروهایی برای کاهش اثر ویروس وجود دارد

ولی به درمان کامل بیماری منتهی نمی شود و همپچنین روش هایی مثل لیزر کردن و کرایو تراپی یا سرما درمانی

برای از بین بردن ضایعات پوستی ناشی از زگیل تناسلی کمک خواهد کرد. ولی احتمال شدت بیماری را به صورت کلی از بین نخواهد برد.

اگر چه برای درمان تبخال تناسلی واکسن تایید شده ای در جهان موجود نیست. ولی برای زگیل تناسلی تایید شده ای وجود دارد

که در سن خاصی به افراد پیشنهاد می شود که واکسن گارداسیل اولین واکسن تایید شده. سازمان غذا و داروی امریکا برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم می باشد.