دیابت بارداری
روشن کردن رنگ واژن
نوامبر 11, 2023

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی به عنوان یک عفونت مقاربتی (STI) شناخته می شود که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می گردد. HPV یک ویروس شایع است که می تواند باعث ایجاد زگیل در قسمت های مختلف بدن ، از جمله ناحیه تناسلی شود. توصیه میکنیم جهت پیشگیری و یا درمان این بیماری به یک پزشک متخصص مراجعه کنید، ما به شما دکتر آزیتا ناصری متخصص زنان، زایمان و  نازایی را پیشنهاد می دهیم.

علائم و نشانه های زگیل تناسلی

علائم و نشانه های زگیل تناسلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• زگیل های کوچک، گوشتی یا شبیه گل کلم در ناحیه تناسلی
  • خارش یا سوزش در ناحیه تناسلی
  • خونریزی یا درد در هنگام مقاربت جنسی

لازم به ذکر است در برخی موارد، زگیل تناسلی ممکن است هیچ علامتی ایجاد نکند.

علل زگیل تناسلی

همانطور که اشاره کردیم زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود و  می تواند از طریق تماس پوستی با ناحیه تناسلی آلوده منتقل شود. این تماس پوستی شامل مقاربت جنسی، رابطه دهانی و رابطه مقعدی است.

تشخیص زگیل تناسلی

زگیل تناسلی معمولاً با معاینه فیزیکی توسط پزشک تشخیص داده می شود. اگرچه پزشک ممکن است زگیل ها را با چشم غیرمسلح ببیند یا از ابزاری مانند میکروسکوپ استفاده کند.

در برخی موارد، پزشک میتواند آزمایش پاپ اسمیر یا آزمایش HPV را انجام دهد. آزمایش پاپ اسمیر برای بررسی سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم و آزمایش HPV برای تشخیص انواع خاصی از HPV که می توانند باعث زگیل تناسلی شوند، استفاده می شود.

درمان زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی معمولاً به معنای برداشتن زگیل ها می باشد. این روش های برداشتن زگیل تناسلی عبارتند از:

• کرایوتراپی (منجمد کردن)
  • جراحی لیزر
  • سوزاندن
  • برداشتن با کوتریزاسیون (سوزاندن)
  • برداشتن با جراحی

زگیل تناسلی

در برخی موارد، ممکن است زگیل تناسلی به خودی خود از بین برود. با این حال، این امر ممکن است چند ماه یا چند سال طول بکشد. در صورت ابتلا در اسرع وقت مشکل خود را با دکتر آزیتا ناصری متخصص زنان، زایمان و  نازایی درمیان بگذارید.

عوارض زگیل تناسلی

زگیل تناسلی می تواند عوارضی ایجاد کند، از جمله این عوارض میتوان به موارد زیر اشاره کرد

• سرطان دهانه رحم
  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی مردانه
  • سرطان واژن
  • سرطان دهانه رحم

پیشگیری زگیل تناسلی

متاسفانه باید بگویی هیچ راه قطعی برای پیشگیری از زگیل تناسلی وجود ندارد، اما اقداماتی که در ادامه ذکر میکنیم می تواند خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد

• استفاده از کاندوم در هنگام مقاربت جنسی
  • واکسیناسیون علیه ویروس HPV

واکسن HPV

واکسن HPV می تواند شما را در برابر انواع خاصی از HPV محافظت کند که باعث زگیل تناسلی و سرطان می شوند . واکسن HPV برای افراد 9 تا 45 ساله توصیه می شود. اگر هنوز برای تزریق این واکسن اقدام نکرده اید در اسرع وقت نزد پزشک متخصص خود آن را به انجام برسانید.

این بیماری یک عفونت مقاربتی شایع است که می تواند عوارض جدی ایجاد کند. اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش خطر ابتلا به این بیماری امری ضروری و لازم است. اگر فکر می کنید ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شده باشید، با پزشک خود مشورت کنید.