درمان فیبروم رحم
فیبروم رحم

تنبلی تخمدان (PCOS)

تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا PCOS یک اختلال هورمونی شایع در زنان در سنین باروری است که بر تخمدان‌ها تأثیر می‌گذارد. این اختلال باعث می‌شود که تخمدان‌ها بیش از حد هورمون‌های مردانه (آندروژن) تولید کنند. جهت بررسی و درمان تنبلی تخمدان به دکتر آزیتا ناصری متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید.

علائم تنبلی تخمدان

علائم تنبلی تخمدان عبارتند از قاعدگی نامنظم یا قطع قاعدگی ، افزایش موهای زائد در صورت، بدن و اندام تناسلی، بروز آکنه، ریزش مو، اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب ، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها

دلایل تنبلی تخمدان

علت دقیق تنبلی تخمدان دقیقا مشخص نیست. اینجا عواملی که ممکن است در ایجاد این اختلال نقش داشته باشند را برای شما نام میبریم.
ژنتیک: تنبلی تخمدان ممکن است ارثی باشد. جهت بررسی هرگونه مشکل سلامت زنان به شما توصیه میکنیم دکتر آزیتا ناصری متخصص زنان، زایمان و نازایی را انتخاب کنید.
مقاومت به انسولین: انسولین هورمونی است که به بدن کمک می‌کند تا قند خون را پردازش کند. مقاومت به انسولین وضعیتی است که بدن به انسولین به خوبی پاسخ نمی‌دهد و این امر می‌تواند باعث افزایش تولید هورمون‌های مردانه در تخمدان‌ها شود.
اختلالات غده هیپوفیز: غده هیپوفیز غده‌ای است در مغز که هورمون‌های مختلفی از جمله هورمون رشد (GH)، هورمون محرک تیروئیدی (TSH)، هورمون لوتئینه کننده (LH)، هورمون محرک فولیکولی (FSH)، هورمون آدرنوکورتیکوتروپینو (ACTH) را تولید می‌کند. اختلالات غده هیپوفیز می‌توانند بر تولید هورمون‌های تخمدان نیز تأثیر بگذارند.

تنبلی تخمدان

تشخیص تنبلی تخمدان

برای تشخیص تنبلی تخمدان، پزشک ممکن است آزمایش‌های زیر را انجام دهد:
آزمایش خون: این آزمایش برای اندازه‌گیری سطح هورمون‌های مردانه، انسولین و سایر هورمون‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. پس انجام آزمایش خون برای تشخیص این بیماری امری ضروری محسوب میشود.
سونوگرافی رحم و تخمدان‌ها: سونوگرافی یک روش تشخیصی برای بررسی تخمدان‌ها و رحم ها می باشد که در کلیه کلینیک ها و بیمارستان ها انجام می‌شودو یکی از روش های محبوب برای بررسی وضعیت رحم و تخمدان هاست.

درمان تنبلی تخمدان بر اساس علائم و شدت اختلال انجام می‌شود.در برخی موارد، ممکن است نیازی به درمان نباشد. در این موارد، پزشک ممکن است فقط توصیه کند که بیمار به طور منظم تحت نظر باشد.
در صورتی که تنبلی تخمدان باعث ناباروری شود، پزشک ممکن است داروهای باروری را تجویز کند. و این داروهای باروری می‌توانند به تخمک‌گذاری کمک کنند.
در برخی موارد، ممکن است نیاز به جراحی باشد. جراحی مذکور برای برداشتن کیست‌های تخمدان یا برداشتن بخشی یا تمام تخمدان‌ها انجام می‌شود.
تغییرات سبک زندگی نیز می‌توانند به بهبود علائم تنبلی تخمدان کمک کنند. این تغییرات عبارتند از
کاهش وزن که حتی به میزان ۵ تا ۱۰ درصد می‌تواند به بهبود علائم تنبلی تخمدان کمک کند.
پیروی از یک رژیم غذایی سالم سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل ، می‌تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کند. ورزش منظم در کاهش وزن و بهبود مقاومت به انسولین اثرگذار می باشد.

تنبلی تخمدان یک اختلال شایع است که می‌تواند بر سلامت زنان تأثیر بگذارد. اگر علائم تنبلی تخمدان را دارید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص و درمان مناسب را دریافت کنید.