چرا باید به پزشک پیش از زایمان مراجعه کنیم ؟

ویروس HPV
ژانویه 26, 2021

چرا باید به پزشک پیش از زایمان مراجعه کنیم ؟

یکی از حساس‌ترین و حیاتی‌ترین فعالیت‌های مربوط به متخصصان زنان، انجام کلیه امور مربوط به زایمان است؛ بانوان باید پیش از آنکه تصمیم به فرزندآوری بگیرند، به سراغ متخصصان زنان بروند و از آن‌ها مشاوره بگیرند. همچنین در زمان بارداری و تا چند ماه پس از زایمان نیز باید بصورت مرتب به مطب پزشک زنان خود مراجعه کنند. در این مقاله، قصد داریم مهم‌ترین مسائل مربوط به زایمان را بررسی کنیم و به سوالات پرتکرار در این زمینه بپردازیم.

زایمان و متخصص زنان خوب

پیش از آنکه تصمیم به بارداری بگیرید، حتما باید یک متخصص زنان خوب پیدا کنید؛ این مسئله بسیار مهم است که متخصص شما دقیقا چه مدرک تحصیلی دارد. پیشنهاد می‌کنیم برد تخصصی او را بررسی کنید و حتما یک جلسه بصورت امتحانی به او مراجعه کنید. چراکه فرایند زایمان، در کنار یک متخصص زنان بااخلاق و خوش‌برخورد، بسیار ساده‌تر به پیش می‌رود. همچنین این نکته را فراموش نکنید که موقعیت مکانی متخصص زنان انتخابی، حتما باید در نزدیکی شما باشد تا در هر شرایطی بتوانید به مطب آن مراجعه کنید؛ این مورد از جمله نکاتی است که برای پروسه زایمان و بارداری بسیار مهم است.

همچنین بخوانید : دکتر زنان و زایمان در تهران

آیا مراجعه به پزشک پیش از زایمان مهم است؟

بسیاری از بانوان تصور می‌کنند که فقط زمانی باید به سراغ متخصص زنان بروند که باردار شده‌اند و در مراحل نزدیک به زایمان هستند؛ این تفکر تا حدودی اشتباه است. چرا؟ به سبب اینکه مراجعه به متخصص زنان پیش از بارداری بسیار حیاتی است. پزشک پیش از آنکه تصمیم به فرزندآوری کنید، سوابق پزشکی شما و همسرتان را بررسی می‌کند، برخی از آزمایش‌ها را به شما توصیه می‌کند و در پایان، مولتی ویتامین‌ها و ریزمغذی‌هایی را تجویز می‌کند که در فرایند بارداری بسیار مهم است.

پزشک در اولین مراجعه، موارد زیر را با انواع آزمایش خون چک خواهد کرد:

  • میزان و اندازه انواع باکتری در ادرار مادر؛
  • اندازه قند خون بصورت ناشتا یا حالت‌های دیگر؛
  • آزمایش‌های مربوط به سطح پروتئین بدن؛
  • بررسی فشار خون مادر برای جلوگیری از بیماری فشار خون بالا در دوران بارداری؛
  • بررسی سطوح آهن در بدن مادر؛
  • شناسایی گروه خونی مادر در صورت مشخص نبودن گروه خونی؛
  • بررسی انواع بیماری‌های عفونی خطرناک مانند انواع هپاتیت یا بیماری مقاربتی HIV.

مراجعه به پزشک پیش از زایمان و در هنگام بارداری چه مزایایی دارد؟

اگر در دوره پیش از بارداری به پزشک زنان مراجعه کرده باشید، پزشک پرونده شما را بررسی کرده است. در چنین شرایطی، اگر در خانواده‌تان سوابق بیماری‌های خاص مانند بیماری قلبی وجود داشته باشد؛ پزشک توجه خاصی به وضعیت قلب نوزاد خواهد کرد که اتفاق ناگواری پیش نیاید.

حالا سوال اینجاست که دقیقا چه زمانی باید به سراغ متخصص زنان برویم؟

شما دقیقا وقتی که فهمیدید باردار هستید، باید به سراغ متخصص زنان خود بروید تا درباره آمادگی‌های حین بارداری با شما صحبت کند. علاوه بر این نکات، مسائلی دیگر نیز در مراجعات دفعات اول هنگام بارداری بررسی می‌شوند؛ موارد زیر، جزو این نکات هستند:

  • معاینه و بررسی سینه برای تشخیص سرطان یا بیماری‌های مربوط به آن؛
  • آزمایش دقیق پاپ اسمیر برای غربالگری و تشخیص سرطان مربوط به دهانه رحم؛
  • معاینه خصوصی مربوط به لگن برای تشخیص اندازه، فرم و شکل کلی دستگاه داخلی تناسلی.

در هنگام باداری، مادر چند بار سونوگرافی می‌شود؟

همانطور که می‌دانید، پیش از زایمان فرزند لازم است که مادر دفعاتی سونوگرافی شود. هر پزشکی بنا به تشخیص خود، ممکن است سونوگرافی‌های خاصی را انجام دهد. هر بانوی باردار پیش از زایمان، معمولا دو بار سونوگرافی می‌شود تا برخی مسائل حیاتی فرزند بررسی شوند. در اولین سونوگرافی، موارد زیر بررسی خواهد شد:

  • تعیین جنسیت نوزاد؛
  • بررسی وضعیت قرار گرفتن جنین در رحم و بررسی سلامت او؛
  • بررسی وضعیت مربوط به جنین و جفت؛
  • تعیین دو قلو بودن یا چند قلو بودن؛
  • تشخیص نوع کلی بارداری که به دو دسته بارداری خارج از رحم و بارداری داخل رحم  تقسیم می‌شود.

آیا پیش از زایمان باید ویتامین‌های خاصی را مصرف کنیم؟

در دوران بارداری بسیار لازم است که مادر گستره خاصی از ویتامین‌ها را با وعده‌های غذایی میل کند؛ این مسئله در رشد و بالندگی جنین بسیار تاثیرگذار است. البته ممکن است گروهی از مادران در آزمایش‌های پیش از بارداری، با مشکل کمبود آهن مواجه باشند؛ در چنین شرایطی، پزشک دزهای بیشتری از آهن را به بانوی باردار توصیه می‌کند تا روند بارداری و زایمان او در شرایط بهتری انجام شود. علاوه بر آهن و دیگر مولتی‌ویتامین‌های رایج، مصرف اسید فولیک و ویتامین A هم در دوران بارداری توصیه می‌شود. البته این نکته مهم را فراموش نکنید که مصرف بیش از اندازه و بدون مشورت ویتامین‌ها، خطرات جدی‌ای برای مادر و جنین خواهد داشت. پس حتما پیش از مصرف هر ویتامینی، حتی رایج‌ترین ویتامین‌ها، با متخصص زنان خود مشورت کنید.

آیا ورزش، فرایند زایمان را آسان می‌کند؟

بسیاری از متخصصان به بانوان باردار توصیه می‌کنند که در دوران بارداری ورزش کنند، تا زایمان ایمن‌تر و بدون‌خطری داشته باشند؛ این مسئله بسیار مهم و حیاتی است. متاسفانه برخی از بانوان باردار، اضافه وزن و وضعیت نامناسب جسمی هم دارند که مزید بر علت خواهد شد؛ یعنی فرایند زایمان را دشوارتر خواهد کرد. پس در چنین موقعیت‌هایی، حتما بصورت روزانه اما سبک، ورزش کنید.

آیا مراجعه پس از زایمان به پزشک لازم است؟

بانوان پس از زایمان و پایان پروسه طولانی‌مدت بارداری، فرزند خود را به خانه می‌برند و همه توجه خود را بر او می‌گذارند. بسیار مهم است که مادر در چنین موقعیتی، وضعیت جسمی خود را هم بررسی کند تا به بیماری‌های مربوط به پس از زایمان مبتلا نشود. مادر با مراجعه به پزشک زنان پس از زایمان از نکات و مسائل متعددی باخبر خواهد شد. پزشک ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های خاصی را به مادر پیشنهاد می‌کند. همچنین مادر را برای جلوگیری از افسردگی‌های مربوط به پایان زایمان بررسی می‌کند. در نهایت، توصیه‌هایی هم درباره واکسیناسیون نوزاد به مادر خواهد کرد که بسیار مهم هستند.

سخن آخر

در این مقاله، درباره مسائل مهم و حیاتی زایمان صحبت کردیم و گفتیم که مادر پیش از بارداری، در حین بارداری و پس از زایمان نیز باید به پزشک زنان خود مراجعه کند تا وضعیت جسمی نوزاد و مادر بصورت دقیق بررسی شوند. همچنین به این مسئله پرداختیم که مصرف ویتامین‌ها و انجام ورزش، به یک زایمان بی‌خطر کمک خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *