نکاتی مهم در مورد زایمان طبیعی و سزارین

دکتر زنان خوب چه نقشی در سلامت شما دارد
دکتر زنان خوب چه نقشی در سلامت دارد
فوریه 14, 2021
متخصص زنان خوب
متخصص زنان خوب
فوریه 16, 2021

نکاتی مهم در مورد زایمان طبیعی و سزارین

زایمان طبیعی و سزارین

زایمان طبیعی و سزارین

زایمان و فرزندآوری در زندگی هر انسانی تاثیر بسیار زیادی دارد؛ فرزندآوری هدف کلی زندگی را تغییر می‌دهد و به طرفین ازدواج کمک می‌کند که با برنامه و دقت بیشتری مسیر خود را به سمت آینده تنظیم کنند. با توجه به این مسائل، فرایند بارداری و زایمان بسیار پراسترس و ناراحت‌کننده است، مخصوصا اگر دفعه اول باشد. ما در این مقاله، تلاش می‌کنیم که نکاتی را به شما بیاموزیم تا بوسیله آن‌ها یک زایمان کم‌استرس و بدون‌دردسر را تجربه کنید.

 

چه نکاتی در انجام یک زایمان طبیعی یا سزارین تاثیرگذارند؟

در این بخش از مقاله دکتر آزیتا ناصری، به معرفی نکات روانشناسه و پزشکی مربوط به انجام یک زایمان خوب می‌پردازیم. موارد زیر را با دقت مطالعه کنید و سعی کنید که هریک را به بهترین شکل انجام دهید.

یک: به دنبال یک متخصص زنان خوب بگردید.

دکتر زنان خوب ، ویژگی‌های گوناگونی دارد. یک متخصص زنان خوب، با برخورد حرفه‌ای و آرام به مادر آرامش‌خاطر می‌دهد و فرایند مربوط به زایمان را با دقت بسیاری دنبال می‌کند. نکته مهم اینجاست که باید شخصی را پیدا کنید که ارتباط صمیمانه‌ای با شما برقرار کند تا شما هم به راحتی بتوانید از هر موضوع و نکته‌ای با او صحبت کنید. علاوه بر این‌ها، برد تخصصی پزشک زنان و زایمان هم بسیار مهم است.

همچنین بخوانید: دکتر زنان و زایمان در تهران

دو: کلیت‌های مربوط به زایمان را با دقت مطالعه کنید.

یکی از مسائلی که در حین زایمان آرامش خاصی به شما خواهد داد، دانستن تک تک مراحل زایمان است. پیش از فرارسیدن موعد زایمان، با مطالعه یا پرسش‌های متعدد از پزشک خود، از بخش‌ها و مراحل زایمان آگاه شوید تا در حین زایمان، دقیقا بدانید که قرار است چه اتفاقی بیفتد و استرس شما تا حدودی کنترل شود. همچنین این نکته را هم فراموش نکنید که تکنیک‌های متعددی مانند تکنیک نفس عمیق به شما کمک شایانی می‌کنند.

سه: نرمش یا ورزش سبک.

یکی دیگر از مسائلی که بصورت معجزه خود را نشان خواهد داد، ورزش یا نرمش پیش از بارداری و در هنگام بارداری است. بدن‌های ورزشی مقاومت و قدرت بیشتری نسبت به سایر بدن‌ها دارند و در نتیجه، عملکرد بهتری هم در هنگام زایمان خواهند داشت. علاوه بر این‌ها، ورزش فشار و قند خون مادر را تنظیم می‌کند تا مادر به بیماری‌هایی مانند بیماری فشار خون دوران زایمان مبتلا نشود.

چهار: خوراک خود را کنترل کنید.

وعده‌های غذایی و انواع خوراکی‌ها در دوران بارداری بسیار مهم و حیاتی هستند. برخی از بانوان تصور می‌کنند که در دوران بارداری باید به اندازه دو نفر غذا بخورند تا کودک نیز بطور کامل سیر شود. این تصور صددرصد اشتباه است و زمینه‌ساز اضافه وزن یا مشکلات دیگر می‌شود. بهتر است که علاوه بر کنترل وعده‌های غذایی، از خوراکی‌های پروتئینی بیشتر استفاده کنید؛ همچنین میان‌وعده‌های دارای شکر را کاهش دهید و از مولتی ویتامین‌ها هم غافل نشوید.

پنج: یک همراه مناسب انتخاب کنید.

تکنیک‌های قبلی مربوط به کارهایی بود که شما باید پیش از زایمان انجام دهید اما این مورد مربوط به یک همراه خوش‌برخورد و صبور است که در حین انجام فرایند زایمان شما را به بهترین شکل آرام می‌کند و در رفع تنش ذهنی‌تان بسیار کارآمد است. ممکن است تصور کنید که این همراه حتما باید از اعضای خانواده باشد؛ نکته اینجاست که هیچ محدودتی وجود ندارد، می‌توانید از دوست صمیمی خود، مادر و یا خواهرتان درخواست کنید که در حین زایمان، کنار شما حضور داشته باشد.

همچنین بخوانید: دکتر زنان و زایمان در تهران

 

زایمان طبیعی

چه نکاتی در حین زایمان به شما کمک می‌کنند؟

در قسمت قبلی به مورادی پرداختیم که شما را برای انجام یک زایمان طبیعی آماده می‌کنند؛ در این بخش، مواردی را بررسی می‌کنیم که دقیقا در حین انجام زایمان کاربرد دارند.

یک: استفاده از کیسه‌های آب سرد و گرم.

ممکن است مادر در حین انجام فرایند زایمان نیاز به تسکین درد یا افزایش آرامش داشته باشد. در چنین مواردی با استفاده از کیسه‌های آب گرم و قرار دادن آن‌ها بر روی بدن مادر، درد کاهش پیدا می‌کند و مادر تا حدودی آرام می‌شود؛ این نکته را فراموش نکنید که این کیسه‌ها نباید بیش از حد سرد یا گرم باشند.

دو: ماساژ را فراموش نکنید.

ماساژ و استفاده از کیسه‌های آب گرم مواردی هستند که همراه مادر باید به آن‌ها آشنایی داشته باشد. همراه مادر باید در حین زایمان قسمت‌های مختلف بدن او را ماساژ دهد. ماساژ دادن از جهات متعددی مفید است:

  • به بهبود چرخه خون کمک بسیاری می‌کنند.
  • دردها را تسکین می‌دهد.
  • مادر را از جهت روحی و روانی آرام می‌کند.

این نکته را فراموش نکنید که ماساژ باید بسیار آرام و نرم انجام شود. از فشار دادن بی‌مورد بدن مادر به شدت خودداری کنید.

سه: استفاده از توپ‌های مخصوص زایمان.

استفاده از توپ زایمان، ریسک سزارین را کمتر می‌کند و در مجموع، زایمان کم‌استرس‌تری را رقم می‌زند؛ البته نکته اینجاست که در بسیاری از کلینیک‌ها امکان استفاده از این توپ‌ها وجود ندارد و برخی از پزشکان هم معتقدند که استفاده از چنین وسایلی ضروری نیست و حتی در مواردی، انجام فرایند زایمان را سخت‌تر می‌کند. بهتر است درباره این نکته با پزشک خود مشورت کنید و در نهایت یک تصمیم دونفره اتخاذ کنید.

چهار: در حین زایمان با پزشک صحبت کنید.

صحبت کردن و مشاوره لحظه‌ای با پزشک، روحیه شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که فرایند زایمان آرام‌تر و بدون‌استرس انجام شود. فراموش نکنید که پزشک در اتاق عمل است که به شما و فرزندتان کمک کند، پس از گفتن هیچ حرفی نترسید. همچنین مشاوره درباره “تغییر روش زایمان از طبیعی به سزارین” نیز بدون اشکال است.

پنج: نگران سزارین نباشید.

زایمان سزارین

بسیاری از بانوان فشارهای وارده به بدن خود را تا سطوح بسیار زیادی تحمل می‌کنند که یک زایمان طبیعی را تجربه کنند. نکته مهم اینجاست که بسیاری از بانوان امکان انجام یک زایمان طبیعی را ندارند و حتما باید سزارین شوند. در حین زایمان، اگر تصور کردید که درد بسیاری دارید و امکان ادامه زایمان طبیعی برای شما وجود ندارد، از پزشک بخواهید که فرایند سزارین را آغاز کند.

مهم‌ترین مسئله در زایمان، سلامت مادر و فرزند است؛ ممکن است یک سزارین بسیار کم‌خطرتر از یک زایمان طبیعی با فشار بالا باشد؛ پس اگر نیاز به یک سزارین داشتید، حتما با پزشک خود درین‌باره صحبت کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *