مشخصات متخصص زنان خوب چیست و چگونه باید انتخاب کنیم

دکتر آزیتا ناصری
تصویر 6 دکتر آزیتا ناصری
مارس 8, 2021
پرسش و پاسخ زنان
دسامبر 8, 2021

مشخصات متخصص زنان خوب چیست و چگونه باید انتخاب کنیم

متخصص زنان خوب در تهران و اطراف آن

متخصص زنان خوب در تهران و اطراف آن

هر خانواده در کنار پزشکی که بصورت ثابت انتخاب می‌کند، باید یک متخصص زنان خوب هم در دسترس داشته باشد. ممکن است برخی تصور کنند که پزشکی زنان از جمله تخصص‌هایی است که چندان لازم به نظر نمی‌رسد؛ درحالی‌که کارشناسان سلامت به شدت تاکید می‌کنند که هر زن باید یک متخصص زنان خوب در دسترس داشته باشد و در هنگام بروز مسائل خاصی، به او مراجعه کند. ما در این مقاله، قصد داریم به شما بیاموزیم که چرا متخصص زنان خوب مهم است و همچنین در چه زمان‌هایی لازم است به یک متخصص زنان مراجعه کنیم.

همچنین بخوانید: دکتر زنان و زایمان در تهران

چرا مراجعه به یک « متخصص زنان خوب » مهم است؟

خانم‌ها ممکن است به دلایل متعددی به سراغ متخصصان زنان بروند اما سوال اینجاست که چرا مراجعه مداوم به یک متخصص زنان خوب، مسئله مهمی است؟

جواب‌های متعددی می‌توانیم به این سوال بدهیم؛ مهم‌ترین دلایل، شامل موارد زیر می‌شود:

  • برخی از بیماری‌های نهفته در بدن خانم‌ها، تا مدت زمان زیادی فقط علائم مختصری از خود نشان می‌دهند؛ مثلا یک حالت تهوع ساده و کوتاه یا یک عرق‌ریزی شبانه، می‌تواند نشان‌‌دهنده یک بیماری نهفته خطرناک باشد؛ پس بسیار مهم است که شما پیش‌پاافتاده‌ترین علائم خود را جدی بگیرید و در مراجعات خود به یک متخصص زنان خوب، درباره آن صحبت کنید.
  • برخی از بیماری‌های مربوط به خانم‌ها مانند عفونت دستگاه تناسلی یا بیماری‌های مربوط به سبک زندگی، بیماری‌های فیزیولوژیک یا بیماری‌های مربوط به تخم‌دان، با یک بررسی و چک‌آپ ساده، کنترل‌شدنی هستند؛ درصورتی‌که اگر شما آن را پشت گوش بیندازید و دیر به پزشک زنان مراجعه کنید، ممکن است خطرات جدی و جبران‌نشدنی‌ای برای شما داشته باشند. پس دلیل دوم برای مراجعه مداوم به یک متخصص زنان خوب، درمان بیماری‌هایی است که با گذر زمان، به شکلی سرطان‌وار پیش می‌روند.
  • علائمی نظیر اختلال یا تاخیر در قاعدگی، مسائلی هستند که ممکن است برای هر خانمی پیش بیاید؛ به دلیل بروز بیش از حد و حالت معمول این اتفاق‌ها، معمولا هیچ‌کس آن‌ها را جدی نمی‌گیرد و در بسیاری از موارد هم با گذر زمان، مشکل خاصی برای شخص پیش نمی‌آید. اما نکته اینجاست که اختلال کوتاه‌مدت یا تاخیر در قاعدگی در برخی موارد بسیار خطرناک است و باید در سریع‌ترین زمان با راهکارهای جدی درمان شود. پس دلیل سوم برای مراجعه مرتب به یک متخصص زنان خوب، بررسی نشانه‌هایی است که گاها بروز می‌کنند و معمولا با خطر یا بیماری خاصی هم همراه نمی‌شوند.
  • دلیل چهارم و آخرین استدلال برای مراجعه ماهانه به یک متخصص زنان خوب، دور شدن از مشکلاتی نظیر سرطان رحم و سرطان سینه است؛ اجازه بدهید که با کمی توضیح، این مسئله را برای شما شفاف کنیم: برخی از خانم‌ها به سبب مشکلات وراثت یا شرایط جسمی خاص، بیشتر از دیگر بانوان مستعد ابتلا به این دو بیماری خطرناک هستند. اگر این دسته از بانوان با مراجعه به پزشک زنان، خود را بصورت مرتب چک‌آپ کنند، خطرات بروز ناگهانی چنین مشکلاتی را به حداقل می‌رسانند.

 

 

 

چه زمانی باید به یک « متخصص زنان » مراجعه کنیم؟

در این قسمت قصد داریم که به یک سوال پرتکرار بپردازیم: با دیدن چه نشانه‌هایی، سریعا به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنیم؟

ما به خوبی می‌دانیم که جواب این سوال، کمک بزرگی به بسیاری از خانم‌ها خواهد کرد، پس تلاش کرده‌ایم که با پرسش از متخصصان این عرصه، یک راهنمای دقیق و مختصر درباره زمان مراجعه به متخصص زنان برای شما فراهم کنیم؛ با ما همراه باشید.

نکته مهم: سوال بالا، به این مسئله می‌پردازد که شما با دیدن چه نشانه‌هایی باید به این مسئله پی ببرید که مستعد بیماری هستند و به سراغ پزشک خود بروید اما در غیر این موارد، بهتر است که هر خانمی از سن حدود 12 تا 14 سالگی، مراجعه به مطب یک متخصص زنان خوب را آغاز کند. در چنین سنی، به راحتی می‌توانید درباره تغییرات بدنتان از متخصص خود سوال کنید و چک‌آپ‌های اولیه را هم انجام دهید.

  1. ترشح‌ها و بوی غیر عادی دستگاه تناسلی؛

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های بروز عفونت‌های دستگاه تناسلی یا مشکلات جدی‌تر، ترشح‌های بیش از اندازه و یا بوی غیرعادی در ناحیه دستگاه تناسلی است. البته به این نکته توجه داشته باشید که ترشح‌های واژن تا اندازه مشخصی، عادی است و همچنین ممکن است در زمان‌های متفاوت روز و شب، این ترشحات کم و زیاد شود.

همچنین در ذهن داشته باشید که ترشح‌های زیاد به همراه بوی بد (بوی ماهی یا بوی عفونت) یک زنگ خطر است برای مراجعه به متخصص زنان.

 

  1. آمیزش همراه با درد؛

در چنین مواقعی، بدون هیچ معطلی به پزشک زنان خود مراجعه کنید. مشکلاتی که ممکن است منجر به آمیزش دردناک شود، شامل یک زنجیره گسترده از بیماری‌های مخصوص زنان است؛ موارد زیر، شایع‌ترین دلایل برای بروز آمیزش دردناک است:

  • خشکی واژن؛
  • خراش یا پارگی در ناحیه داخلی واژن؛
  • انواع عفونت‌های دستگاه تناسلی؛
  • حساسیت به لاتکس، نوار بهداشتی یا انواع روان‌کننده.

 

متخصص زنان خوب در تهران

متخصص زنان خوب در تهران

  1. سوزش ادرار؛

یکی دیگر از زنگ خطرها برای بروز عفونت یا یک بیماری خاص، تغییر رنگ ادرار، سوزش ادرار یا دیگر مشکلات مربوط به ادرار است. به این نکته مهم توجه داشته باشید که همیشه رنگ و بوی ادرار خود را با دقت چک کنید و نسبت به ادرار دردناک حساسیت به خرج بدهید. اگر هرکدام از این موارد در شما ایجاد شد، سریعا به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید.

  1. احساس گرفتگی، کوفتگی یا درد در عضلات یا استخوان‌های لگن.

لگن و درد مربوط به آن، برای عموم بانوان یک مشکل آشنا است، چرا که یکی از نشانه‌های رایج برای آغاز دوره قاعدگی است. البته این مسئله را هم در گوشه ذهن خود داشته باشید که درد یا گرفتگی در ناحیه لگن که مربوط به قاعدگی است، معمولا با گذر زمان از بین می‌رود. پس اگر درد شما به طول انجامید و بیشتر از ده روز ادامه داشت، حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

 

در پایان این مقاله، از شما دعوت می‌کنیم که برای انجام انواع چک‌آپ‌ها یا مشاوره‌های پزشکی، به کلینیک دکتر آزیتا ناصری مراجعه کنید. ما کوشیده‌ایم تا مجموعه‌ای از حرفه‌ای‌ترین‌ها را در یک پکیج کامل به شما ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *