دکتر زنان خوب چه نقشی در سلامت دارد

د ر چه مواردی باید به دکتر زنان مراجعه کنیم؟
ژانویه 26, 2021
زایمان طبیعی و سزارین
نکاتی مهم در مورد زایمان طبیعی و سزارین
فوریه 15, 2021

دکتر زنان خوب چه نقشی در سلامت دارد

دکتر زنان خوب چه نقشی در سلامت شما دارد

دکتر زنان خوب چه نقشی در سلامت شما دارد

مشکلات زیادی هستند که باعث می‌شوند شما به یک دکتر زنان خوب مراجعه کنید تا چک‌آپ‌هایی را انجام دهید. یکی از مسائلی که عموم بانوان به آن فکر می‌کنند و تلاش می‌کنند که درباره‌اش اطلاعات کسب کنند، زمان مناسب و نحوه مراجعه به یک پزشک زنان است. در این گفتگو، ما تلاش می‌کنیم تا درباره آمادگی‌های پیش از مراجعه به دکتر زنان و نکاتی که در هنگام مراجعه باید به آن‌ها توجه کنید، صحبت کنیم.

دکتر زنان خوب چه نقشی در سلامت شما دارد؟

احتمالا شما تا حدودی پاسخ این سوال را می‌دانید اما اجازه بدهید که ما هم از دید متخصصان این عرصه، به این سوال پاسخ دهیم:

یک دکتر زنان خوب، با حس آرامش و امنیتی که به شما منتقل می‌کند، باعث می‌شود که بدون حس خجالت و شرم، از مشکلات جنسی یا سایر دغدغه‌های فکری خود صحبت کنید و در پایان نیز، با دریافت راهنمایی‌ها و یا تجویزها به خوبی مشکل خود را حل کنید. از دیگر ویژگی‌های یک دکتر زنان خوب، نکته‌سنجی و دقت بالا به صحبت‌های شماست؛ همچنین برد تخصصی و تحصیلات آکادمیک مناسب هم جزو ویژگی‌های جدانشدنی یک پزشک زنان خوب است.

همچنین بخوانید: دکتر زنان و زایمان در تهران

آمادگی‌های پیش از مراجعه به دکتر زنان شامل چه مواردی می‌شود؟

قبل از آنکه به مطب یک دکتر زنان مراجعه کنید، لازم است که فرایندهای بهداشتی خاصی را انجام دهید؛ در این قسمت، ما درباره این فرایندها صحبت می‌کنیم تا شما با اعتماد به نفس بهتری به مطب دکتر زنان خود مراجعه کنید.

  • بهتر است پیش از مراجعه به دکتر زنان خود، حمام کنید و با دقت به بهداشت کلی بدن، با یک لباس زیر تمیز به پزشک خود مراجعه کنید.
  • ممکن است شما یک مشکل پنهان داشته باشید و بخاطر آن مشکل، بوی بدن یا دهانتان بد باشد؛ در چنین شرایطی، سعی نکنید که این بوهای بد را با ادکلن‌ها یا راه‌های دیگر، پنهان کنید. یک دکتر زنان خوب، به خوبی این سرنخ‌ها را دنبال می‌کند تا به بیماری پنهان شما برسد.
  • برخی تصور می‌کنند که برای معاینات قسمت‌های داخلی واژن، لازم است که حتما بدن خود را شیو (اسلاح) کنند؛ تصمیم‌گیری درباره این موضوع به عهده خود شماست.
  • ممکن است شما در مراجعات خود به یک دکتر زنان، قصد گفتن حرف‌هایی را داشته باشید که در حضور یک همراه، امکان‌پذیر نیستند؛ پس همیشه از همراه خود خواهش کنید که بیرون از مطب پزشک منتظر بماند.
  • اگر مراجعه‌کننده دوشیزه است، معمولا پزشک ضرورتی در معاینه قسمت داخلی واژن یا لگن نمی‌بیند و بوسیله پرسش و گفتگو شما را معاینه می‌کند.
  • بسیاری از متخصصان سلامت بر این باور هستند که بهتر است مراجعه‌کننده زمانی به مطب دکتر برود که در دوره عادت ماهانه نباشد، چراکه اگر دکتر زنان، نیاز به معاینات بیشتر داشت، به راحتی آن‌ها را انجام دهد.
  • پیشنهاد می‌کنیم که دو یا سه روز پیش از مراجعه به دکتر زنان خود، از آمیزش جنسی، استفاده از تامپون یا وسایل مشابه و همچنین دوش‌های واژینال خودداری کنید. این نکته از جهات متعددی حائز اهمیت است، پس آن را جدی بگیرید.

در زمان مراجعه به مطب دکتر زنان، چه کار باید بکنیم؟

در قسمت قبلی، درباره آمادگی‌های پیش از مراجعه به مطب دکتر زنان صحبت کردیم؛ در این بخش، به نکاتی می‌پردازیم که لازم است در زمان مراجعه به یک دکتر زنان، به آن‌ها توجه کنید.

البته اگر شما به یک دکتر زنان خوب مراجعه کنید، او به این مسائل توجه خواهد کرد و با دقت‌نظر و حوصله، فرایند معاینه را به پیش خواهد برد.

نکات زیر را در هنگام مراجعه به مطب پزشک زنان، در ذهن داشته باشید:

  • وقتی‌که دکتر از شما درباره عادت‌ها و مسائل جنسی‌تان پرسید، بدون هیچ شرم یا خجالتی بصورت صددرصد صادقانه و رک ، خلاصه‌ای از وضعیت کلی بدن خود ارائه دهید. دقت کنید که ساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین نکات را هم به دکتر خود بگویید.

یک راهکار: شما می‌توانید پیش از مراجعه به پزشک خود، نکات و صحبت‌های خود را بر روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید تا در زمان مراجعه، آن‌ها را به دقت به پزشک خود بگویید.

  • بسیاری از بانوان، نگران معاینات داخل واژن هستند و معمولا از ترس چنین معایناتی، به مطب مراجعه نمی‌کنند؛ نکته مهم اینجاست که یک دکتر زنان خوب، همیشه پیش از معاینه واژن از شما اجازه می‌گیرد و اگر شما استرس یا نگرانی داشته باشید، آن معاینه را در زمان دیگری انجام می‌دهد؛ پس بدون نگرانی به یک دکتر زنان خوب مراجعه کنید.
  • برخی از معاینات مانند معاینه پاپ اسمیر، اندکی معذب‌کننده و ناراحت‌کننده هستند اما با درد یا احساس درد همراه نیستند؛ در زمان انجام چنین معایناتی، صرفا باید شرم خود را کنار بگذارید تا پزشک بتواند سلامت شما را به دقت بررسی کند.

آیا معاینه‌های سالانه ضروری هستند؟

براساس نظر کارشناسان سلامت، معاینات سالانه بانوان بسیار مهم و حساس است؛ هر خانمی، حتما باید بصورت سالانه یا شش ماه یک‌بار، به پزشک خود مراجعه کند تا پزشک برخی از آزمایش‌ها یا معاینات را انجام دهد؛ این مسئله، در سلامت جسمی و روحی شما بسیار تاثیرگذار است.

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که معاینات سالانه شامل چه پروسه‌هایی می‌شوند؟

یک دکتر زنان خوب، در معاینات سالانه، موارد زیر را بررسی می‌کند:

دکتر زنان خوب
  • براساس سن بیمار، به وضعیت لگن و پستان‌های او توجه می‌کند و در صورت لزوم، این دو اندام را برای بررسی سرطان پستان و واژن، معاینه می‌کند.
  • به فرایند واکسیناسیون بیمار توجه می‌کند و در صورت نیاز، براساس سن او، واکسن‌ها یا تزریقاتی را پیشنهاد می‌کند.
  • به تغذیه و ویتامین‌های دریافتی مراجعه‌کننده توجه می‌کند و در برخی موارد، مراجعه‌کننده را تشویق می‌کند که از ویتامین‌ها یا ریزمغذی‌ها استفاده کند.
  • معایناتی در زمینه درصد چربی و توده شکمی، علائم حیاتی و دیگر معیارها و پارامترهای سلامتی انجام می‌دهد تا در نهایت، یک گزارش دقیق از وضعیت شما فراهم کند.

اکنون که موارد بالا را مرور کردیم، به اهمیت مراجعه به یک دکتر زنان خوب نیز پی می‌بریم؛ چراکه یک دکتر زنان خوب، همه نکات بالا را در نظر می‌گیرد و با حوصله و دلسوزی شما را معاینه می‌کند.

کلینیک دکتر آزیتا ناصری با مجموعه‌ای از پزشکان و متخصصان زنان و زایمان، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است. این مجموعه، با دقت‌نظر و حساسیت خاصی، تلاش می‌کند تا گلچینی از بهترین پزشکان زنان را به شما ارائه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *